Blauwe wimpel

Het einde van het jaar : het moment om lijstjes te maken.

Ik zoek er eentje van de snelste passagiersschepen.De Blauwe wimpel is een onderscheiding die passagiersschepen krijgen als ze een nieuw snelheidsrecord vestigen bij het oversteken van de Atlantische oceaan. Als meetpunten worden gebruikt : “Ambrose lightship” voor de kust van NY en Bishop Rock in zuidwest Engeland. Een schip kan een record vestigen op zowel de westelijke als de oostelijke oversteek of op beide.

In de tijd van de grote oceaanstomers was de Blauwe wimpel van groot belang voor de trans-Atlantische scheepvaartmaatschappijen. Het in handen hebben van de Blauwe wimpel werkte namelijk enorm prestige verhogend voor zowel de rederij als de natie.  De concurrentie ging vooral tussen Groot-Brittannië, Duitsland en later Frankrijk.

Schepen met de titel “snelste schip” waren altijd volgeboekt.

De ontwikkeling van de bouw van de schepen werd gestimuleerd. Om steeds sneller en grotere schepen te bouwen werden steeds modernere technologie toegepast in de ontwerpen.

Het land waar de rederij gevestigd was, is steeds bereid om de verliezen de er gemaakt werden bij de bouw van de grote, dure schepen bij te passen. Op één voorwaarde  : het desbetreffende schip zal bij een eventuele oorlog als troepentransportschip dienst doen.
Maar hoe snel waren de schepen dan wel? (van West naar Oost)

1833 : Royal William : 25 dagen

1876 : Britannic (White Star Line) : 7 dagen 12 uur en 41 min

1889 : City of Paris (Inman & International Line) 6 dagen 0 uur en 29 min

1907 : Mauretania ( Cunard Line) : 4 dagen 22 uur en 53 min

1929 : Bremen (Norddeutscher Lloyd)  4 dagen en 14 uur

1952 : United States (US Lines) : 3 dagen 10 uur en 40 min

 
City of Paris was ongelofelijk mooi en was gebouwd als een zeilschip met een prachtig overhangend voorsteven. Het had drie schoorstenen en drie masten. Het was de laatste poging om de sierlijke clippersteven-vorm vast te houden. Na dit schip worden de vormen rechter, hoger en vierkanter.

 

SS City of Paris  *oil on canvas  *81.2 x 152.4 cm  *signed b.r.: A. Jacobsen. 1889 / 705 Palisade Av, West Hoboken. NY
Het schip de Mauretania behoudt 22 jaar de titel. Het wonderlijke was dat het schip sneller ging varen toen het ouder werd. Bij dit schip was alles recht, vier dunne hoge achteroverhellende schoorstenen.Het schip was 30.000 ton groot.

Mauretania-011_b
Bij het schip Bremen was de tijd van de stroomlijn aangebroken. Dit schip woog 50.000 ton.

SS-Bremen
Op de lijst vinden we geen schepen van de Red Star Line of de Holland Amerika Line. Zij doen het wat kalmer aan en leggen meer de nadruk op de goede verzorging, goed eten, rust, prettige omgeving.

Mijn opa die in 1910 met de SS Finland van de Red Star Line vertrok in Antwerpen kwam 13 dagen later aan in NY.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.