Reis New York – Mt Clemens: dag 3 bezoek aan Ellis Island

Hoeveel keer zou ik de afgelopen jaren iets hebben opgezocht  op www.libertyellisfoundation.org?

De eerste keer was toen we met mijn gezin hadden  deelgenomen aan de opnames voor de film “Dance” van Hans Op de Beeck. Terug thuis ging ik op deze site mijn opa zoeken. Ik kreeg volgende informatie toen ik Jules Pype intypte:

In de 2013-versie van de website kon je nog zien wie een bepaalde pagina eerder al had geraadpleegd en zo kwam ik in contact met Daniel Goos. Hij wist mij te vertellen dat mijn opa 3 keer naar Amerika was afgereisd. Samen met Daniel startte ik mijn opzoekingswerk.

Vandaag, zoveel jaren later, en op de derde dag van ons verblijf in NY staat het bezoek aan Ellis Island ingepland. Vanuit ons hotel nemen we de metro naar Battery Park. Daar stappen we de ferry op die haltes heeft bij het Vrijheidsbeeld en bij Ellis Island.

Wij varen voorbij het Vrijheidsbeeld. Het beeld waarvan ik zeker weet  dat opa en oma dit  hebben gezien.

het Vrijheidsbeeld (foto: redstarlinezoeker)

De volgende halte: Ellis Island.

Ellis Island – inkom (foto: redstarlinezoeker)

Je ziet ons hier wandelen onder de luifel die ons naar de inkom zaal brengt. Daar hadden de landverhuizers de keuze. Of hun valiezen achterlaten of ze mee sleuren de trap op naar de grote hal… Ik heb alleen mijn vele gedachten en tegenstrijdige gevoelens te dragen.

Het bijzonderste is wandelen door Ellis Island Gallery.

Ellis Island – grote zaal (foto: redstarlinezoeker)

Het mooiste plekje was kijken door de ramen die uitzicht geven op het hospitaal en het Vrijheidsbeeld.

Ellis Island – grote zaal – zicht op hospitaal en het Vrijheidsbeeld (foto: redstarlinezoeker)

Het ontroerendste is “The Wall of Honor”. Rijen en rijen namen van mensen die uit alle delen van de wereld naar Amerika zijn gekomen.

The Wall of Honor (foto: redstarlinezoeker)

Het leerrijkste: “The Immigration Museum” en “the American Family Immigration History Center”.

Daar hebben we veel tijd voor genomen. Het museum zelf is te vergelijken met het Red Star Line Museum in Antwerpen maar dan met meer informatie over andere landen en gelijkaardige rederijen.

In het History Center hebben we natuurlijk de informatie over opa en opa opgezocht.

En tenslotte…

Het aangrijpendste: de film “Island of Hope” bekijken op Ellis Island.

We nemen de laatste ferry terug naar het vaste land.

zicht op NY vanaf het Ellis Island (foto: redstarlinezoeker)

In Lower Manhatton bezoeken we “Ground Zero’. Het is de huidige locatie van het National September 11 Memorial & Museum.

Na onze zeer intense dag op Ellis Island, liep ik wat verdwaasd rond in het museum. Het is zo groot, zo reëel, zo recent, … dat dit voor mij teveel is.

Grand Zero museum (foto: redstarlinezoeker)

Dan maar wat zitten kijken naar de mensen en tot rust gekomen van deze intense dag in deze super mooie lokatie: Het metrostation bij Grand Zero.

metro station (foto: redstarlinezoeker)